Gå till huvudinnehållet

Sturup – byn som försvann

Byn som försvann

Sturup var fram till 1970 en vanlig, skånsk by som legat i det skånska sjö- och backlandskapet sedan medeltiden. Men den sista skörden gjordes 1968 och den siste fastighetsägaren flyttade ut julen 1969. Därefter startade ett omfattande byggprojekt – en helt ny flygplats.

 

När fastigheterna löstes in och byggnaderna brändes upp under åren 1968-1969, kom protesterna. Även Skånes Naturvårdsförbund fick upp ögonen för att ett av landskapets största fågelområden var på väg att förgöras. Också miljöorganisationerna var över lag starkt kritiska till hela bygget.

 

Flygplatsbygget startade våren 1970 och den 1 december 1972, två dagar före den officiella invigningen, landade det första flygplanet, vars cockpit finns bevarad på Tekniska museet i Malmö.

 

Malmö Airport ligger mitt i Öresundsregionen, en attraktiv region för internationella företag med många universitet och företag inom medicin, bioteknologi, IT och livsmedel. Malmö Airport sysselsätter cirka 1000 personer fördelade på ett femtiotal arbetsplatser och är Svedala kommuns största arbetsplats.


Bulltofta – Malmö-Sturup flygplats – Malmö Airport

Malmös flygplats låg tidigare vid Bulltofta, som från början var en vidsträckt ljunghed som låg långt ut i Malmös nordöstra utkant. Just där valde man att bygga ett flygfält som redan på 1920-talet användes som militärt flygfält.

 

Föregångaren till dagens SAS började trafikera linjen Malmö-Hamburg 1924 med enmotoriga, Junkers F13-plan med fyra sitsar. Trafiken utvidgades följande år till Amsterdam och Göteborg och 1926 hade Bulltofta nästan 2 000 starter och landningar och 6 000 passagerare om året – 30 % mer än Stockholm.

 

Utvecklingen fortsatte genom hela 1920-talet med nattliga postflyg till Stockholm, Amsterdam och London där en postsorterare följde med på flygningarna.

 

 

Flyplan framför byggnad med strålkastare. Kvällstid.

Postflyg på Bulltofta flygfält, 1930-tal. Okänd fotograf. Public domain.

 

 

Vid 1930-talets början hade passagerarförbindelserna utökats till Berlin, Paris och London. Under 1940-talet öppnades en ny terminal (1943) även om passagerarantalet minskade under perioden 1939–1945. En ny asfalterad start- och landningsbana stod klar 1953 och trafiken ökade gradvis. 1959 öppnade en ny terminal.

 

Under 1960-talet påbörjade utredningar för en lämpligare placering som inte skulle orsaka lika mycket bullerstörningar för Malmö och 1968 kom beslutet att välja orten Sturup som placering av flygplatsen.

 

Malmö Airport är idag en viktig förbindelselänk till och från den snabbväxande Öresundsregionen och utgör den svenska inkörsporten till denna region. Flygplatsen drivs av Swedavia, tidigare LFV, som är ett aktiebolag med statligt ägandeskap.

 

Text: Karin Leeb-Lundberg

Källa: Källa: https://www.swedavia.se/malmo/om-flygplatsen/

Svedala kommun

Ikon för kartmarkör

Besöksadress:
Kommunhuset
Åbjörngatan 7
233 80 Svedala

 

Öppettider:
Måndag-torsdag, kl. 8-17
Fredag, kl. 8-15

 

Efter ordinarie öppettider ring:
040-626 80 00.
Telefonsvararen upplyser om andra kontaktvägar beroende på ärende.

Copyright © 2024 Olga - Svedala kommuns hembygdsportal. All rights reserved.